Łóżka były ważną pamiątką po wynalezieniu mebli: William Shakespeare notorycznie zapisał żonie tylko swoje „drugie najlepsze łóżko”. Z praktycznych średniowiecznych prycz zamkniętych wełnianymi zasłonami przekształciły się w czterobaldachim Tudorów ozdobiony symbolami płodności lub heraldycznymi bestiami i przykrywany przez testera. Ten projekt osiągnął swój kosztowny punkt kulminacyjny, gdy drapiące sufity XVIII-wieczne słodycze stworzone dla najwspanialszych rezydencji w Anglii przez Chippendale i Sheratona, równie szybko przestarzałe, jak moda i styl życia, które obsługiwali. W swojej powieści z 1945 r. Brideshead Revisited, Evelyn Waugh inscenizuje koniec ery upadek lorda Marchmaina w jednym z nich – „ogromnym aksamitnym namiocie jak Baldachino u św. Piotra” – z kolumnami poskręcanych pozłacanymi i aksamitnymi oraz baldachimem zwieńczonym pióropuszami farbowanych piór .
Łóżka z baldachimem – czy to nie przesada?
Nie ma teraz miejsca na taką ostentację. W XXI wieku wiejskie domy są miejscami „osiedlonymi”, otaczającymi naturę i pociągającymi za sobą miłość i poród, rodzinę i towarzystwo oraz tysiące godzin snu, który poprawia jakość życia. Na szczęście ten plakat z czasem przystosowuje się do współczesnych wzorców użyteczności i piękna, za pośrednictwem mahoniowych hipopotamów naszych wiktoriańskich przodków z perkalowymi falbankami. Projektant wnętrz Veere Grenneyto wszystko dla nich: „Cztery plakaty są takie efektowne i wszyscy zawsze mówią, jak dobrze w nich spali”. Wspaniale nadają się do wolnych pokoi, zauważa, bo spanie w nich po raz pierwszy jest jak „wakacje albo poczęstunek”. Ekspert od antyków Benedict Foley z Foley i Prin oraz jego partner Daniel Slowik z Sibyl Colefax i John Fowler są właścicielami tego smukłego, kobaltowoniebieskiego, XVII-wiecznego plakatu, który został przestylizowany dla estety Cecila Beatona przez projektantkę wnętrz Syrie Maugham. „Pasuje od podłogi do sufitu w naszym małym domku i sprawia wrażenie organicznej części pomieszczenia” – wyjaśnia Benedict.
Istnieją cztery plakaty zaprojektowane na oszczędnych, klasycznych liniach w wykończeniach z surowego drewna, które będą pasować do najbardziej surowych lub swobodnie prezentowanych wnętrz – od przebudowy stodoły inspirowanej Kettle’s Yard po wiejski dom w stylu Charleston. Ale niektóre okresy i style architektoniczne wymagają bardziej przemyślanego podejścia. W sypialniach wielkiego georgiańskiego stosu, wiktoriańskiej plebanii lub wiejskiego domu z wysokimi pokojami, gzymsami i boazerią, łóżko z kołkami z przypiętymi zasłonami może wyglądać smutno lub niechlujnie. Tutaj może być potrzebna fachowa wiedza dekoratora wnętrz.
Jak zaaranżować łóżko z baldachimem?
Ben Pentreath ma rozwiązanie: jego własny uniwersalny, odziedziczony baldachim to łóżko „na wpół ubrane”, które przemieszcza się między jego domami w Londynie i Dorset, z falbanami dodawanymi i zdejmowanymi przez lata, aby dopasować je do otoczenia. Veere Grenney preferuje eleganckie, geometrycznie dokładne lambrekiny pudełkowe, których pionierem był nieżyjący już David Hicks, ale w romantycznym domku gościnnym swojego pobytu w Suffolk, Temple, ubrała go z baldachimem, z falującą wzorzystą zasłoną za wezgłowiem łóżka. Na poduszkach rysuje jednak linię: „Jedyne, co chcę znaleźć na moim łóżku, to miły, ciepły bubel”.
Ładne francuskie łóżko z malowanym, zaimpregnowanym lub tapicerowanym zagłówkiem stanowi mniejsze, cichsze oświadczenie. W tym przypadku kluczowa jest tapicerka zmieniająca nastrój, zdaniem projektantki wnętrz Rachel Chudley: „Doskonałym sposobem na osiągnięcie dramatyzmu jest kontrastowanie kolorów – podkreślenie kształtu wezgłowia za pomocą bloku koloru tapicerki, która wyróżnia się na tle odcienia ściany.
Ale co, jeśli twój wiejski dom jest bardziej stodołą lub domkiem, niskim sufitem i wernakularnym, lub jeśli żaden z tych wyborów nie rozgrzewa twojego serca i nie odpowiada twojemu budżetowi? Wypróbuj drewniane łóżko z balustradą w stylu Szkoły Sztuki i Rzemiosła Cotswold, niegdyś produkowane w całej Anglii w warsztatach rzemieślniczych, a teraz produkowane na bardziej nowoczesnych liniach przez firmy meblarskie, takie jak Heal’s i Ercol.
Projektantka biżuterii Romilly Saumarez Smith zainstalowała w swoim domku w Anglesey łóżka „Gjöra” z brzozową ramą, z gładko bulwiastymi poręczami zagłówka i podnóżka. Wypełniają małe sypialnie o grubych ścianach, potęgując wrażenie zamknięcia w bezpiecznej i ponadczasowej przestrzeni. Rachel Chudley zgadza się: „Waga jest tak ważna – w wiejskim domku jest niewiele przytulniej niż łóżko z drewnianą ramą”.
Wreszcie, istnieją mosiężne i żelazne łóżka masowo produkowane w czasie rewolucji przemysłowej w każdym stylu, od pół testerów do pełnych, od gotyckich przez kwiatowe po standardowe modele „higieniczne” produkowane dla akademików, szpitali i sypialni pokojówek. Te użyteczne łóżka trwają wiecznie i nadal można je znaleźć przyszyte do starych żywopłotów i granic pól w odległych częściach Anglii i Walii. Handel reprodukcjami kwitnie. Cornish Bed Co w Par jest jedną z ostatnich odlewni ręcznie odlewających żelazne łóżka w tradycyjny sposób, ale są też wykwalifikowani rzemieślnicy lub kowale, którzy powiększą starą ramę również poza standardowy rozmiar queen size.
Jeśli chodzi o maksymalną swobodę ruchów, dzieci, psy i uroczy brak ceremonii, można wiele powiedzieć o szerokiej, dobrze wykonanej nowoczesnej kanapie. Kiedy gościnni Peter Sheppard i Keith Day przeprowadzili się do Wolterton Park, georgiańskiego domu w Norfolk, nabyli sypialnie we wszystkich rozmiarach i we wszystkich terminach. Wyposażyli je w liczne antyczne łóżka i stado błogo wygodnych Vispringów . Wtulony w jedno, podczas gdy listopadowe podmuchy szarpały okiennicami i szumiały przez drzewa w parku, zdecydowałem, że twoje łóżko powinno być prawdopodobnie najdroższym, na jaki cię stać – i najlepszym prezentem, jaki możesz dać – swoim gościom i sobie .